Dare to walk a different road... - UNIEK
Werken met Milah
 
Moeite met lezen?
We zijn gestart met “lezen met Milah”. Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag. Doordat een kind met leesproblemen voorleest aan een hond die het kind niet corrigeert, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en gaat het lezen een stuk gemakkelijker In het noorden van het land wordt al gewerkt met de zogenaamde leeshonden. Er zijn leestesten op verschillende scholen gedaan. Het bleek dat kinderen die moeite hadden met lezen aanzienlijk vooruit gegaan zijn sinds ze lezen met een speciaal daarvoor geteste hond. De kinderen vinden het ontzettend leuk en staan al met de boekjes te wapperen. De kinderen verheugen zich erop, de honden vinden het prachtig en het is onwijs ontroerend om te zien hoe het project aanslaat bij de kinderen. Hele drukke kinderen gaan rustig met de hond zitten en kunnen het een kwartier lang volhouden om de hond voor te lezen.
 
Een reactie van een leerkracht:De kinderen vinden dit prachtig! Vaak hoor ik als we ’s ochtends gaan lezen: “Alweer lezen?” Immers: wat je moeilijk vindt, vind je niet leuk. Maar ’s middags klinkt er gejuich als er gelezen mag worden met de hond. Als we in de klas lezen worden de kinderen door mij verbeterd als ze fouten lezen. Door de hond worden ze niet verbeterd. De hond is een aandachtige luisteraar, die geen commentaar geeft. De hond geeft positieve feedback door een pootje op de leerling te leggen of door de leerling te likken. Motivatie is enorm belangrijk om het resultaat van lezen te verbeteren. Immers: als je lezen leuk vindt, ga je lezen en leer je steeds beter lezen….